27/9/12

Ο “ρωμαίικος” καφές!

Μεγάλη έκπληξη δοκίμασαν οι Τούρκοι δημοσιογράφοι που συνόδευαν τον αντιπρόεδρο της τουρκικής κυβέρνησης, Μπουλέντ Αρίντς και στενό συνεργάτη του Ερντογάν, όταν επισκεπτόμενος το πατρικό του χωριό στην περιοχή της Αττάλειας, άρχισε να μιλεί ρωμαίικα, δηλαδή ελληνικά, με τους συγγενείς του αλλά και με τα παιδιά του χωριού που έσπευσαν να τον συναντήσουν. Όπως και ο ίδιος δήλωσε η οικογένειά του ανήκει στους Τουρκο- κρητικούς.
Παρόμοια έκπληξη δοκίμασα πριν από χρόνια στη διάρκεια ενός σεμιναρίου στο Καρά- Μπουρούν στη Σμύρνη. Με τη βοήθεια της διερμηνέα είχα μια συζήτηση με ηλικιωμένους Τούρκους που με τις ανταλλαγές ήλθαν από την γενέτηρά μου τη Δράμα στη Τουρκία. “Πως είναι η πατρίδα μου” ρωτούσαν με υγρά τα μάτια; Η αλήθεια είναι πως σοκαρίστηκα, που θεωρούσαν πατρίδα τους τη δική μου πατρίδα! Στο μυαλό μου όμως ήλθε η εικόνα του δικού μου παππού, όταν και αυτός με υγρά τα μάτια έφερνε θύμησες από τη δική του πατρίδα! Ένα γεροντάκι που καθόταν παραδίπλα με κρητική προφορά μου είπε: “κατέχω και εγώ ρωμαίικα” και μου εξήγησε, ότι ήλθαν από τα Χανιά, ότι στο σπίτι μιλούσαν μόνο Ελληνικά και ότι Τούρκικα μάθανε στην Τουρκία. Ο ίδιος με τη γυναίκα και τα παιδιά του μιλούνε ακόμη στο σπίτι Ελληνικά, γιατί αυτή είναι η μητρική τους γλώσσα, η γλώσσα των παππούδων τους! Δύο εβδομάδες κράτησε το σεμινάριο. Κάθε απόγευμα απολαμβάναμε με το γεροντάκι τον “ρωμαίικο” πια καφέ, αφού έτσι μετονομάσαμε τον “τούρκικο”. Κάθε ρουφηξιά και μια μικρή ιστορία, με το βλέμμα να χάνεται μακρυά στη θάλασσα. Στη μεριά της Κρήτης! Όχι κατακτητικό. Βλέμμα υγρό γεμάτο θλίψη, νοσταλγία και παιδικές αναμνήσεις! (Γ.Π.)

Δεν υπάρχουν σχόλια: