Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας και η τεχνολογική σύγκρουση πυροδοτούν μια ήσυχη επανάσταση στη συνείδηση του καταναλωτή.
Για δεκαετίες στη Δύση, το «σήμα» ταυτίστηκε με το κύρος, το lifestyle, την επιτυχία. Αγοράζαμε όχι μόνο για να καλύψουμε μια ανάγκη, αλλά για να δηλώσουμε την ταυτότητά μας, την κοινωνική μας θέση, τις προσδοκίες μας. Μια μπλούζα με λογότυπο κόστιζε δεκαπλάσια από την ίδια χωρίς λογότυπο. Κι όμως, και οι δύο έβγαιναν από το ίδιο εργοστάσιο στην Κίνα.
Οι μεγάλες πολυεθνικές μετέφεραν την παραγωγή τους σε χώρες χαμηλού κόστους, αυξάνοντας κατακόρυφα τα περιθώρια κέρδους τους. Όμως πλέον, οι ίδιοι αυτοί κατασκευαστές απέκτησαν τεχνογνωσία, ποιότητα και φιλοδοξία. Οι Κινέζοι δεν αρκούνται πια στον ρόλο του παραγωγού: σχεδιάζουν, καινοτομούν και εισβάλλουν στις διεθνείς αγορές με προϊόντα ίσης ή και ανώτερης ποιότητας — απλώς χωρίς το “σήμα”.
Ο εμπορικός πόλεμος που ξεκίνησε ο Τραμπ το 2018, συνεχίζεται και σήμερα, με νέα μορφή. Δεν είναι απλώς θέμα δασμών. Είναι ένας γεωοικονομικός ανταγωνισμός για την κυριαρχία στον 21ο αιώνα. ΗΠΑ και Κίνα συγκρούονται όχι μόνο για την αγορά, αλλά για την τεχνολογική ηγεμονία, τις πρώτες ύλες, τη γεωστρατηγική επιρροή.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, κάτι αλλάζει και στη συνείδηση των καταναλωτών. Η υπερβολή κουράζει. Η αλόγιστη κατανάλωση φθείρει. Η ανάγκη για ποιότητα χωρίς υπερκοστολόγηση, για λειτουργικότητα χωρίς περιττά «περιτυλίγματα», αναδύεται με δύναμη. Οι καταναλωτές αρχίζουν να επιλέγουν με βάση την ουσία, όχι τη βιτρίνα. Και αυτό είναι ίσως η πιο ήσυχη, αλλά και πιο ελπιδοφόρα επανάσταση της εποχής μας.
Πόσοι όμως συνειδητοποιούν πως όταν κυκλοφορούν με τεράστια λογότυπα στις μπλούζες, τα παπούτσια ή τα αξεσουάρ τους, λειτουργούν ως κινούμενες διαφημιστικές πινακίδες — και μάλιστα πληρωμένες από τους ίδιους;Ο καταναλωτής δεν είναι πια απλός αγοραστής, αλλά εργαλείο μάρκετινγκ, ένας άμισθος “influencer” της καθημερινότητας, που μεταφέρει το brand με υπερηφάνεια, λες και το έχει κερδίσει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου