Του ΘΑΝΟΥ ΒΕΡΕΜΗ Ομότιμου καθηγητή Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών
Η βία που σημειώνεται τελευταία εναντίον βουλευτών είναι μια μορφή αυτοδικίας που οδηγεί μόνο στο χάος.
Αυτοί που διαπράττουν τη συγκεκριμένη πράξη βαυκαλίζονται με την εντύπωση ότι έτσι αποκαθιστούν κάποια διασαλευμένη δικαιοσύνη.
Η βία που σημειώνεται τελευταία εναντίον βουλευτών είναι μια μορφή αυτοδικίας που οδηγεί μόνο στο χάος.
Αυτοί που διαπράττουν τη συγκεκριμένη πράξη βαυκαλίζονται με την εντύπωση ότι έτσι αποκαθιστούν κάποια διασαλευμένη δικαιοσύνη.
Στην πραγματικότητα εκτονώνονται μεταφέροντας τη συλλογική τους ευθύνη στον εκλεγμένο εκπρόσωπό τους. Γιατί σε ένα δημοκρατικό αντιπροσωπευτικό σύστημα σαν το δικό μας οι βουλευτές δεν είναι σε τελευταία ανάλυση παρά η αντανάκλαση της εικόνας της κοινωνίας που τους εκλέγει. Ακόμα και αν εγερθεί η αντίρρηση ότι τους υποψήφιους τούς επιλέγουν τα κόμματα, πάλι η ευθύνη ξαναγυρίζει σε μας που τα νομιμοποιούμε. Είναι συνεπώς μάταιο να τα βάζει κανείς με τον καθρέφτη που αποδίδει πιστά το είδωλό του. Ακόμα και αν σπάσεις τον καθρέφτη, αυτό σε τίποτα δεν θα αλλάξει το αντικείμενο που αντανακλούσε, μόνο που δεν θα είναι πια ορατό στον παρατηρητή.
Η μόνη πραγματική αλλαγή είναι αυτή του εαυτού μας, ατομικά και συλλογικά. Η βιαιοπραγία κατά των βουλευτών είναι μια πράξη μωρού που τσακώνεται με την αντανάκλασή του.
Η σωστή απόδοση ευθύνης στους βουλευτές γιατί καταχράστηκαν της εμπιστοσύνης των εκλογέων τους είναι κάτι τελείως διαφορετικό από την αυτοδικία. Πρόκειται για διαδικασία απόδοσης ευθυνών μέσα από μια αυστηρότερη, από τη σημερινή, νομοθεσία, η οποία θα εφαρμόζεται με άτεγκτο τρόπο. Η τιμωρία των καταχραστών του δημοσίου χρήματος θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα σκληρή. Δεν είναι δυνατό να συγκαλύπτονται πλέον εγκλήματα κατά του δημοσίου συμφέροντος με βουλευτικές ασυλίες και παραγραφές. Εσωτερική αλλαγή και σοβαρή νομοθεσία είναι οι μόνοι δρόμοι για την κάθαρση της ανομικής ασθένειας που μαστίζει όλους μας.
ΠΗΓΗ: Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Κυριακή 10 Ιουλίου 2011
Η μόνη πραγματική αλλαγή είναι αυτή του εαυτού μας, ατομικά και συλλογικά. Η βιαιοπραγία κατά των βουλευτών είναι μια πράξη μωρού που τσακώνεται με την αντανάκλασή του.
Η σωστή απόδοση ευθύνης στους βουλευτές γιατί καταχράστηκαν της εμπιστοσύνης των εκλογέων τους είναι κάτι τελείως διαφορετικό από την αυτοδικία. Πρόκειται για διαδικασία απόδοσης ευθυνών μέσα από μια αυστηρότερη, από τη σημερινή, νομοθεσία, η οποία θα εφαρμόζεται με άτεγκτο τρόπο. Η τιμωρία των καταχραστών του δημοσίου χρήματος θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα σκληρή. Δεν είναι δυνατό να συγκαλύπτονται πλέον εγκλήματα κατά του δημοσίου συμφέροντος με βουλευτικές ασυλίες και παραγραφές. Εσωτερική αλλαγή και σοβαρή νομοθεσία είναι οι μόνοι δρόμοι για την κάθαρση της ανομικής ασθένειας που μαστίζει όλους μας.
ΠΗΓΗ: Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Κυριακή 10 Ιουλίου 2011
7 σχόλια:
Ο κύριος καθηγητής προσπαθεί (άοκνα είναι η αλήθεια εδώ κ χρόνια) να μας πείσει ότι η βία οδηγεί στο χάος...Κουνώντας το δάχτυλο του ως σωστός δάσκαλος, βγαλμένος από μια άλλη εποχή, εγκαλεί όσους ψήφισαν αυτούς τους βουλευτές να κοιταχτού...ν στο καθρέφτη (άλλωστε όλοι θυμόμαστε τη φράση "αει ρε κοίταξε τα μούτρα σου στον καθρέφτη" )...Μας μιλάει βερμπαλιστικά για ΘΕΣΜΟΥΣ-ΑΤΕΓΚΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ κλπ που θα καθαρίσουν τη κοινωνία...Δε μας λέει όμως ποιοι θα τα κάνουν όλα αυτά...ΟΙ ΙΔΙΟΙ...???...αυτοί που μας έφτασαν εδώ...???....μάλλον ο δάσκαλος δεν έχει απάντηση....Πολύ εύκολα επίσης ο συγγραφέας καταδικάζει τη βία ενάντια στους βουλευτές...Αλλά ρε δάσκαλε δυο λόγια δε βρήκες για τη βία των κυβερνώντων...ούτε λέξη...Κ ας μη μιλήσω για τη βία των ΜΑΤ-ΧΡΥΣΑΥΓΙΤΩΝ-ΠΑΡΑΚΡΑΤΙΚΩΝ κ άλλων μπουμπουκιών...αλλά δε βρήκες μια λέξη για τη φράση του Πάγκαλου "Tanks in defence of Banks"... Βία κυρ-δάσκαλε δεν είναι η οργάνωση κ σχεδιασμός μιας δήθεν παύσης πληρωμών μισθών & συντάξεων ώστε το μεσοπρόθεσμο να περάσει στις συνειδήσεις ως το λιγότερο κακό...???...Βία δεν είναι το τρένο με βαγόνια ΜΝΗΜΟΝΙΟ-ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟ-ΧΡΕΩΚΟΠΙΑ-ΔΙΑΛΥΜΕΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ...???...Βία δεν είναι το τρένο που διαμελίζει κοινωνικές σταθερές-βοιτωκά επίπεδα-μισθούς-συντάξεις-παιδεία-υγεία-μόχθο δεκαετιών...???...Αλλά τι κάνω ο τρελός...φοράω πάλι τις "πατριωτικές" παρωπίδες μου κ δε βλέπω πως έτσι "σώζεται" ή "σωζετε" τη χώρα με "παράπλευρη" απώλεια τη κοινωνία της...Εγώ μόνο πρέπει να κοιτάζομαι στον καθρέφτη....Γεια κ χαρά σου κυρ-δάσκαλε....Δείτε περισσότερα
...κ Κάπου ανάμεσα στα άλλα ένας κάποιος Ανδρουλάκης (δικαιώνοντας το όνομά του ως σμικρυντικό του άντρας) παριστάνει ακόμα τον κανονικό άντρα εκτοξεύοντας λέξεις κ γλύφοντας με ομοθυμίες...Η ΚΑΤΑΝΤΙΑ....αλλά ευτυχώς το ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΤΟΥΣ ΕΧΕΙ ΑΥΤΟΥΣ ΞΕΡΑΣΕΙ....
Αγαπητέ μου Γιώργο επέτρεψε μερικές παρατηρήσεις: ΠΡΩΤΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Είναι πιο σωστό να απαντάμε στο περιεχόμενο της όποιας άποψης και όχι να επιδιώκουμε να την ακυρώσουμε μέσω αποδόμισης αυτού που το είπε. Παράθεσε επομένως τα επιχειρήματα ...που έχεις. Ακόμη και αν διαφωνώ είναι ευπρόσδεκτα. ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Εδώ μπερδεύεις τους αγανακτισμένους, το κίνημα των οποίων υπερασπίζεσαι και δικαίωμά σου, με τις ατομικές τραμπούκικες ενέργειες πολύ ολίγων. Στη Ξάνθη πχ γιαούρτησαν και προπηλάκισαν τον Ξυνίδη 40 κατά το fimotro αγανακτησμένοι. Σε μια πόλη 100000 κατοίκων είναι σημαντικός αριθμός κατά την άποψή σου 40 -Και αν είναι 40 γιατί γνωρίζεις την αντικειμένικότητα του fimotro-; Ή καλύτερα πιστεύεις ότι χρειάζονται περισσότεροι από δύο για να χαλάσουν μια εκδήλωση; Αυτή είναι η άποψη της κοινωνίας; Τώρα για να μη μακρηγορώ επειδή την τακτική αυτή την χρησιμοποιούσαν οι ΝΑΖΙ -ναι οι ΝΑΖΙ- δεν είναι λάθος λεκτικό, ονομάζω χωρίς ήξεις και αφίξεις τις κινήσεις αυτές ΦΑΣΙΣΤΙΚΕΣ. Και ως φίλο μου πραγματικό όχι ηλεκτρονικό σε προτρέπω να το ξανασκεφτείς. Βέβαια και δεν υπάρχει καμία σχέση με τους αγανακτισμένους των πλατειών. Το Πολυτεχνείο αγαπητέ Γιώργο δεν είχε τραμπούκους.Τους απομόνωνε. Τραμπούκους είχε η χούντα. Η συμπεριφορά των ολίγων δεν είναι λαϊκή βία ή επανάσταση.Μη τρελαθούμε. Είναι τραμπουκισμός που δεν νομιμοποιείται με τίποτε. Αυτά χωρίς ελπίζω καμία παρεξήγηση και συνέχιση της φιλίας μας, γιατί έχουν σχέση με το περιεχόμενο των θέσεων και όχι με το πρόσωπο.
Γιώργο μου αλίμονο η φιλία να "χαλάσει" για το γιαούρτι στον κάθε Ξυνίδη...Προσωπικά με τη λέξη ''αγανακτισμένοι" διαφωνώ κάθετα γιατί εκτός του ότι παραπέμπει σε αλήστου μνήμης τρίκυκλα , δεν εκφράζει την κίνηση αλλά το τέλμα....η αγανάκτη...ση είναι κάτι στατικό...προτιμώ το οργισμένος που παραπέμπει σε κίνηση...Η όποια άποψη έχει σημασία κ από ποιον εκπορεύεται...είναι αλληλένδετα...για παράδειγμα δε μπορεί να σου μιλάει για την αξία της σιωπής ένας που μιλά ακατάπαυστα...ή να σου μιλάει ο πατακός για την αξία της δημοκρατίας...Οπότε η αποδόμηση είναι ταυτόχρονη (προσώπου & θέσεών του)...Φαντάζομαι ότι το γιαούρτωμα εκφράζει πολύ μεγαλύτερο πληθυσμό απ αυτόν που τον πραγματοποιεί...άλλωστε ιστορικά την αρχή την κάνουν πάντα λίγοι...για πχ αν 100.000 γιαούρτωναν τον Ξυνίδη τότε θα μιλάγαμε για πραγματική λαική οργή...???....ο Καμίνης βγήκε δήμαρχος με το 15% των ψηφισάντων...δε με εκφράζει κανένα fimotro....Θα ήταν υποτιμητικό για μένα να συμφωνούσα με τις απόψεις του...αν δεχτώ ότι οι ενέργειες αυτές είναι φασιστικές θα πρέπει να δεχτείς ότι κ ΤΟ ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟ (ΜΑΖΙ ΚΑΙ ΟΙ ΕΚΦΡΑΣΤΕΣ ΤΟΥ) είναι το ίδιο.....Γιατί όλα αυτά τα κοινωνικά γεγονότα απο κάπου προήλθαν....
Ακριβώς έτσι. Στην αρχή ήταν όντως λίγοι οι ΝΑΖΙ. Μετά πήραν την εξουσία με πλειοψηφία. Αφού κάθε έναν που θεωρούσαν υπαίτιο τον αποδόμησαν, τον τρομοκράτησαν ή τον εκτέλεσαν. Διαφωνούμε στον πυρήνα της δημοκρατίας. Η άποψη που εκφράζεις εί...ναι εντελώς αριστοκρατική. Το ποιο είναι καλό και ποιο κακό είναι θέμα υποκειμενικής κρίσης και αποφασίζει ο λαός στις δημοκρατίες. Και ο Γκοτζαμάνης χτύπησε κάποιον που θεωρούσε εχθρό της πατρίδας, της θρησκείας και της οικογένειας. Δεν θεώρησε ποτέ την πράξη του εγκληματική. Θεωρείς λοιπόν όλα αυτά που μου λες ότι λειτουργούν ενάντιά μας από προδότες, ανίκανους, εγκάθετους κλπ. και επομένως δικαιούμαστε να ασκήσουμε την ατομική μας βία ενάντιά τους. Και επίσης θεωρείς, ότι δεν έχουν και νομιμότητα να κυβερνήσουν. Αν ήταν έτσι ο ΣΥΡΙΖΑ θα εδικαιούτο να μιλήσει, μόνο όταν θα είχε μια σημαντική αποδοχή από τον λαό, που προς το παρόν δεν είναι τουλάχιστον καταγεγραμένη ως αποδεκτή. Όμως έχει το δικαίωμα να προωθεί τις θέσεις και να αγωνίζεται για τις απόψεις του. Τώρα μου γίνεται κατανοητό ακόμη περισσότερο γιατί δηλώνει ΔΕΝ ΚΑΛΥΠΤΩ και ΟΧΙ ΚΑΤΑΓΓΕΛΩ. Οι εκλογές όμως δεν θα αργήσουν να έλθουν. Και τότε θα κάνουμε ένα καλό απολογισμό.
Συγκρίνεις ανόμοια πράγματα...έτσι όμως δεν υπάρχει σύγκριση...Μάλλον έχουμε κ διαφορετικά παραδείγματα ιστορικά...τους ΝΑΖΙΔΕΣ γιατι τους μπερδευεις...???...υπάρχουν κ παραδείγματα που προχώρησαν οι κοινωνιες...πχ οι αστικές ή εργατικές επ...αναστάσεις....κ μιλάω για αυτά τα παραδείγματα....Το φασισμό του ΠΑΓΚΑΛΟΥ (κ οχι μόνο αυτού) γιατί δεν τον αναφέρεις...???....η νομιμότητα διακυβέρνησης σαφέστατα υπάρχει...όπως υπάρχει (ακόμα) η νομιμότητα αντίδρασης στη φτώχια που μας καταδικάζουν...Ευτυχώς δεν τρέφω αυταπάτες για το αν οι εκλογές αλλάζουν τον κόσμο...αλλιώς θα είχαν κηρυχθεί παράνομες...(ΚΑΡΛ ΜΑΡΞ)...Όσο για τον ΣΥΡΙΖΑ ας απαντήσει ο ίδιος...ευτυχώς ή δυστυχώς δεν είμαι συνήγορός του...Με εκτίμηση πάντα.....
Όντως έχουμε μια διαφορετική αντίληψη για το περιεχόμενο των εννοιών και ειδικά την ουσία της δημοκρατίας, όχι ως μηχανισμό διοίκησης, αλλά ως εξέλιξη των κοινωνιών. Αλλά πρόκειται για άλλου είδους συζήτηση. Δεν είναι όμως της στιγμής. Ίσως κάποτε μας δοθεί η δυνατότητα μιας εκ του συστάδην συζήτησης.
Δημοσίευση σχολίου